Reportage.

2017-10-18 06:00
Amanda Bengtsson från  föreningen Medveten  konsumtion tipsar om hur du kan minska ditt ekologiska  fotavtryck genom att använda din konsumentmakt. Bild: Thomas Ekenberg
Amanda Bengtsson från föreningen Medveten konsumtion tipsar om hur du kan minska ditt ekologiska fotavtryck genom att använda din konsumentmakt.

Använd din konsumentmakt för att rädda planeten

Du som konsument har makt. Använd den för att vrida utvecklingen åt rätt håll.

”Om vi är många som gör små saker så gör det skillnad för klimatet”, säger Amanda Bengtsson från föreningen Medveten konsumtion.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på !
Om du redan är det loggar du in här.

Betala per vecka

Från

39 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje vecka. Avsluta när du vill.

Betala per månad

Från

139 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje månad. Avsluta när du vill.

Vad har vår konsumtion för effekter på klimatet och på de som jobbar i produktionen? Frågan väcks av Amanda Bengtsson från föreningen Medveten konsumtion under en föreläsning på Kulturmagasinet i Sundsvall.

– Vi konsumerar mer än vad jordens resurser klarar av. Det är en ekvation som definitivt inte går ihop, säger hon.


VAR MED OCH BRYT MEDIEMONOPOL

Teckna en prenumeration på din lokala ETC-tidning


Jordens resurser slut

I år tog jordens naturresurser slut redan den 2 augusti. Dagen kallas Overshoot Day och har tagits fram av Global Footprint Network för att visa hur vi konsumerar i förhållande till vad jorden klarar att leverera.  Trenden är också att detta datum infaller tidigare och tidigare på året.

Enligt Naturvårdsverket står privat konsumtion för drygt 80 procent av utsläppen av växthusgaser.

– Den dåliga nyheten är att vi svenskar tillhör de sämsta i världen. Skulle alla konsumera som vi gör i Sverige skulle vi behöva 4,2 jordklot. Det är inte hållbart. Den goda nyheten är att vi alla kan minska den globala miljöpåverkan genom de val vi gör i vår vardag.

Och Amanda Bengtsson är optimist.

– Det kan verka som en dome­dagspredikan när vi pratar om hoten mot vår miljö och hur vi gjort konsumtionen till en livsstil, men jag vill visa på möjligheterna och att vi som konsumenter har makt. Använd den!

Maten, boendet och resor står för huvuddelen av vårt ekologiska fotavtryck.

– Vi har alla en konsumentmakt som vi använder alldeles för lite. Fråga efter ekologiskt och rättvisemärkt, skapa en efterfrågan. Vill vi som konsumenter ha det så kommer butikerna att sälja det.

Importvaror och resor

Att använda sin konsumentmakt är också en rättvisefråga.

– Hälften av våra utsläpp står importen för. Vi har bara flyttat utsläppen till andra sidan jorden. Och hur okej är det att människor arbetar i usla arbetsmiljöer för löner de inte kan leva på för att du ska kunna köpa en billig t-shirt?

Varje svensk orsakar cirka elva ton koldioxidutsläpp per år. För att klara FN:s klimatmål borde den siffran vara två ton.

– Det räcker inte till en Thailandsresa som motsvarar 2,5 ton per person. Så våra resor och semester­vanor är en faktor vi verkligen borde se över.

Fördubblad konsumtion av kött

En annan är maten. Enligt Världsnaturfondens köttguide har en portion nötkött lika stor klimat­påverkan som 50 portioner vegetariska portioner.

– Vi äter för mycket kött, mer än vad som rekommenderas av hälsoskäl och mer än vad planeten tål. Svenskarnas konsumtion av kött har fördubblats sedan 1970-talet och den ökande konsumtionen i kombination med djurhållningen är en av våra stora utmaningar.

Men för att kunna fatta rätt beslut i butiken krävs kunskap. Medveten konsumtion agerar utifrån fyra R: Reuse (återanvänd), Reduce (minska konsumtionen), Recycle (återvinn) och Respect (schyssta villkor för de som producerar).

Här nedan delar Amanda Bengtsson med sig av sina tips för hur du som konsument kan agera när det gäller bland annat mat, resor och elektronik.

– Vi kan förändra mycket bara med hjälp av små val i vår vardag. Vi är ute efter reflektion, inte perfektion. Du behöver inte gör allt samtidigt. Fråga dig själv vad som är görbart för dig, säger hon.

Läs vidare på nästa sida: Tipsen för dig som medveten konsument