Hoppa till innehållet

ETC Sundsvall

Debatt: Vi fortsätter att arbeta för en likvärdig skola i Sundsvall

Dert är halvtid för barn- och utbildningsnämnden och ordförande João Pinheiro (S) samman­fattar vad majoriteten har åstadkommit.
Dert är halvtid för barn- och utbildningsnämnden och ordförande João Pinheiro (S) samman­fattar vad majoriteten har åstadkommit.

ETC Sundsvall.

Ekonomin är på rätt väg, men fortfarande är den stora utmaningen att minska segregationen i skolan. Det menar barn- och utbildningsnämndens ordförande João Pinheiro (S), som reflekterar över majoritetens arbete i halvtid.
Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte ETC Sundsvall som står för åsikten.

Barn- och utbildningsnämnden ansvarar för kommunens skolor och förskolor. I Sundsvall styr Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Centerpartiet. Nu har halva vår mandatperiod avslutats och två år återstår. Det är en bra tid för ett par reflektioner över min tid hittills som nämndsordförande.

BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0

2016 var ett positivt år för nämndens majoritet. Vi satte kurs för de nödvändiga reformer som vi ansåg behövdes för att nå målet om en likvärdig skola med ekonomi i balans och elevernas resultat i fokus. Ekonomin har som bekant varit ett bekymmer under året, men med de krafttag som nu gjorts har jag goda förhoppningar om att vi kommer att lyckas vända trenden under 2017.

  • Det var dags för en nystart och under året valde vi att göra om delar av organisationen och ersätta skolområdeschefer med verksamhetsansvariga chefer för bättre flyt i organisationen.
  • Det var också nödvändigt att förtydliga varför nämnden kompenserar för de skolor som har elever med större behov, därför gjordes strukturbidraget om för att möta de behov som finns i skolorna och genom det uppnå ökad likvärdighet.
  • Det var nödvändigt att ha ett mer utvecklat tänk för barn och elever med NPF-diagnoser, därför har vi valt att satsa på bland annat fortbildning av personal i dessa frågor. 
  • Det var nödvändigt att tydliggöra att varje elev ska synliggöras och få det stöd de behöver för att lyckas. 
  • Det var nödvändigt att varna om effekterna av den segregation vi upplever i skolan. 
  • Allt detta har nämnden under året lyckats få upp på dagordningen. Det gläder mig!

Samtidigt så vet vi att framför allt rektorer spelar huvudrollen i framtida framgångar. När våra chefer och rektorer har en plan för hur alla elever ska lyckas, och håller sin budget, så kan nämndens mål förverkligas. Därför hoppas jag på ett ökat förtroende från rektorerna för det vi säger och vill med skolan. Jag för min del lovar att fortsätta jobba för att mera resurser ska flytta över till skolans kärnverksamhet – undervisning och läromedel.

Jag ser fram emot ett bra skolår i Sundsvalls kommun. Den största utmaningen blir nog att bryta segregationen som grundar sig i socioekonomisk situation i våra skolor. Vi har fått positiva signaler från friskolor om att medverka till att bryta upp segregationen. Som utvecklingen har varit så anser jag det nödvändigt att friskolorna är intresserade av en utveckling på detta område.  

Jag vill passa på att tacka mina nämndskamrater från majoriteten i nämnden för ett bra år och ett gott samarbete. Som ordförande försöker jag skapa så goda förutsättningar för våra majoritetsledamöter som möjligt. Att från sin roll som fritidspolitiker kunna vara med och påverka och vara delaktiga i besluten är det som har sporrat våra ledamöter att ta på sig ett uppdrag. Detta är särskilt viktigt för de yngre ledamöterna. Jag gläds över deras engagemang och vilja att förändra. 

Utbildning är en viktig del av vår välfärd och det som händer i samhället speglar vad som händer i skolan. Samtidigt kan vi ana att det som händer i skolan i dag kommer att påverka samhället i framtiden.  Därför är det med stora förhoppningar jag tar mig an ännu ett år som nämndsordförande och fortsätter arbeta för en likvärdig skola i Sundsvall. 

Ämnen i artikeln

00:00 / 00:00