Hoppa till innehållet

ETC Sundsvall

Debatt: Mer resurser till infrastrukturen

Ostkustbanan är en viktig länk för att skapa jobb och tillväxt i vår region, menar debattörerna.
Ostkustbanan är en viktig länk för att skapa jobb och tillväxt i vår region, menar debattörerna. Bild: Bild: HENRIK MONTGOMERY / TT

ETC Sundsvall.

I början av april deltog vi på Socialdemokraternas partikongress i Göteborg som ombud från Västernorrland. Ett av Västernorrlandsdelegationens huvudsakliga fokusområden inför kongressen var att driva infrastrukturfrågor – något som vi vet är viktigt för alla oss som bor och verkar i Västernorrland. Vi är väldigt glada över att nu kunna berätta här hemma att vi också nådde framgång på partikongressen vad gäller just infrastruktur.
Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte ETC Sundsvall som står för åsikten.

På infrastrukturområdet är det särskilt två beslut vi är extra stolta över att ha drivit och fått igenom på kongressen. Det första är att Socialdemokraterna nu har tydliggjort att mer resurser ska gå till infrastrukturinvesteringar. 

Vi ser ofta att strategiskt viktiga infrastrukturprojekt kräver kommunal eller regional medfinansiering, inte minst i vår del av landet. Av naturliga skäl riskerar det att leda till att dessa projekt försenas, inte blir av eller att kommuner och regioner tar ett allt för stort eget ekonomiskt ansvar för satsningar som egentligen gynnar hela landet. Vi hoppas att vi genom beslutet om mer resurser till infrastrukturen också tydliggör att staten har ett ansvar för infrastruktursatsningar i hela landet.

Den andra stora vinsten på infrastrukturområdet är att kongressen fastslagit den Botniska korridoren, som sträcker sig längs Norrlandskusten, som ett specifikt utvecklingsprojekt. En av sträckorna som innefattas i Botniska korridoren är järnvägen mellan Gävle och Härnösand. 

Järnvägsdragningen mellan Gävle och Härnösand är en av de absolut viktigaste faktorerna för att skapa jobb och tillväxt i vår region. Genom att Socialdemokraterna nu pekar ut Botniska korridoren i sina politiska riktlinjer tar vi ett steg närmare dubbelspår på Ostkustbanan – en utveckling som skulle halvera restiderna och öka kapaciteten för att kunna frakta mer gods. 

För oss är det självklart att hela landet ska ha samma förutsättningar. Vi vill inte se ett Sverige där klyftorna mellan stad och land växer. 

För att Sverige ska stå starkt i framtiden och vi ska kunna skapa nya jobb, välstånd och minska vår klimatpåverkan måste vi ha en infrastruktur som fungerar och som går att lita på. 

Vi är glada över att som ombud från Västernorrland på Socialdemokraternas kongress ha kunnat bidra till att Västernorrland nu pekat ut det statliga ansvaret för infrastrukturen och dessutom vill satsa på Botniska korridoren. Det är positivt för hela vårt län. 

 

 

Ämnen i artikeln