Kultur & Nöje.

2017-09-15 12:00
  • Känn hur den skälver heter dansstycket som Elin Kristoffersson framför på Kulturmagasinet i morgon, lördag. Dansen är en tolkning av Alfhild Agrells novell ”Sorg”, som också läses i sin helhet efter dansen. Här från ett tidigare framträdande. Bild: Andreas Näsholm
    Känn hur den skälver heter dansstycket som Elin Kristoffersson framför på Kulturmagasinet i morgon, lördag. Dansen är en tolkning av Alfhild Agrells novell ”Sorg”, som också läses i sin helhet efter dansen. Här från ett tidigare framträdande.
  • Dansaren Elin Kristoffersson och Maria Lycken, ordförande i Alfhild Agrell-sällskapet, vill lyfta fram Alfhild Agrells verk. Bild: Thomas Ekenberg
    Dansaren Elin Kristoffersson och Maria Lycken, ordförande i Alfhild Agrell-sällskapet, vill lyfta fram Alfhild Agrells verk.

Återupptäckt dramatiker får nytt liv genom dans

Dramatikern och författaren Alfhild Agrell lyfts fram med både dans och högläsning under Stenstadsdagarna.

”Vi vill sprida hennes verk inte bara som teater och litteratur, utan via all konstnärlig verksamhet”, säger Maria Lycken på Alfhild Agrell-sällskapet.

 

I dag och i morgon, 15–16 september, är det dags för Stenstads­dagarna i centrala Sundsvall igen. En av programpunkterna i det digra utbudet handlar om den under många år bortglömda dramatikern Alfhild Agrell, som växte upp i Härnösand och även bodde i Sundsvall under ett antal år. Hon hade sin storhetstid på 1880-talet då hon gjorde succé på landets största scener med sina pjäser.


BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8


Stor begåvning för att skriva

Redan i unga år lockades hon till teatern.

– Hon var käck och nyfiken och vi vet att hon jobbade med ett teatersällskap när hon bodde i Sundsvall. Hon ville bli skådespelare men insåg nog att hon hade en ovanligt stor begåvning för att skriva, säger Maria Lycken, ordförande i Alfhild Agrell-sällskapet.

Alfhild Agrell fick uppleva stora framgångar under ett antal år men fick även vara med om att bli utfryst och dog bortglömd.  Sedan några tillbaka år spelas dock hennes pjäser igen.

– Hon känns väldigt modern. Hon har en fantastisk humor och skriver väldigt vackert. Hennes tro på alla människors lika värde, att alla har rätt att ta plats, hennes engagemang för samhällets svagaste, hur hon lyfte fram kampen för jämställdhet och kvinnornas rättigheter. Det är frågeställningar vi känner igen oss i även i dag, säger Maria Lycken.

Alfhild Agrell-sällskapet bildades i Härnösand 2012.

– Vi har en idé om att sprida Alfhild Agrells verk, inte bara att hon läses och spelas, utan till alla konstnärliga verksamheter, som musik, dans och konst, säger Maria Lycken.

Elin Kristoffersson, som är länets enda heltidsarbetande frilansande dansare och koreograf, fick för två år sedan uppdraget att tolka en av hennes noveller, ”Sorg”. Resultatet blev en dans som heter Känn hur den skälver – namngiven efter ett citat ur novellen.

– Det var en utmaning jag antog med glädje. ”Sorg” handlar om skövling av naturen, men är väldigt poetiskt skriven. När jag läste texten fick jag direkt bilder och stämningar som jag sedan försöker skildra i dansen. Det handlar om vrede, förtvivlan, sårbarhet, berättar hon.

Danssolo med en pall

Resultatet blev ett danssolo som framförs med en pall som enda rekvisita. Den har sedan spelats bland annat på Folkan Waterfront i Fagervik och vid Naturum i Skuleskogen. Ibland läses novellen också, ibland får dansen stå för sig själv.

Elin Kristoffersson fängslades också av Alfhild Agrells levnadsöde och att hon i princip suddats ut ur historien.

– Vi tror gärna att utvecklingen bara går framåt och att det blir bättre. Men att det fanns starka kvinnor redan då som slogs för jämställdhet gör att historien måste skrivas om, säger hon.

Lyxigt att få berätta

Maria Lycken ser med glädje på renässansen för Alfhild Agrell. För någon vecka sedan hade en av hennes pjäser, ”Ensam”, premiär på Dramaten. Hon har fått en plats uppkallad efter sig i hemstaden Härnösand och kommunen har precis utlyst en upphandling för ett konstverk på platsen.

– Nästa steg blir kanske att vi lanserar en särskild Alfhild-bakelse, säger hon.

Ett eget bakverk är en idé som inte ligger så långt ifrån Alfhild Agrells egen verklighet som man skulle kunna tro, då hennes far var konditor i Härnösand.

Alfhild Agrell

Dramatikern och författaren Alfhild Agrell föddes 1849 och växte upp i Härnösand. Hon bodde även i Sundsvall under ett antal år innan hon flyttade med sin man till Stockholm. Det var också i huvudstaden hon debuterade som författare och dramatiker.

Alfhild Agrell var radikal, kämpade för mänskliga rättigheter och förespråkade jämlikhet mellan könen. Under 1880-talet hade hon sin storhetstid och hyllades av både publik och kritiker. Av de sammanlagt nio pjäser som hon skrev under decenniet blev hela sex stycken antagna på Dramaten, vilket kan jämföras med August Strindberg som fick en antagen.

Men redan i slutet av decenniet fick hon allt svårare att få sina pjäser spelade. Kvinnodebatterande och problemorienterade pjäser ansågs plötsligt ute.

Alfhild Agrell skrev i stället romaner, noveller och reseskildringar men fick med åren allt svårare att klara sig. Hon skilde sig, flackade omkring och dog ensam, bortglömd och utblottad på ett sjukhus i Flen 1923.

Under de senaste åren har Alfhild Agrells pjäser börjat att spelas igen, bland annat visas hennes pjäs ”Ensam” just nu på Dramaten.

Alfhild Agrell-sällskapet, som har sin bas i Härnösand, bildades 2012 med uppgift att lyfta fram hennes verk.

Källor: Alfhild Agrell-sällskapet, Dramaten