Inrikes.

2016-09-09 06:01
Maria, Marcus, Nora och Tuva. Bild: Mia Berg
Maria, Marcus, Nora och Tuva.

Dyra bussresor för familj i Sundsvall

Det kostar 2 228 kronor i månaden för familjen Lindström i Mårtensro att ställa bilen och ta bussen i stället. 

– Priserna är alldeles för höga, det skulle aldrig löna sig för mig att åka buss till jobbet, säger Maria Lindström.

Med buller och bång har det nya biljettsystemet i Sundsvalls lokaltrafik införts. Redan första dan kom skarp kritik för att biljetterna är bland de dyraste i landet. Ett periodkort med fria resor inom hela kommunen i 30 dagar kostar 1700 kronor i månaden för en vuxen resenär. Att jämföra med exempelvis Stockholms månadskort som kostar 790 kronor och ger fritt antal resor i 26 kommuner.


BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0


Hans Fälldin, pressansvarig på Din tur, är det rimligt?

– Det kortet ska bara användas i undantagsfall, min gissning är att ungefär en procent av alla resenärer har nytta av det kortet. Det är periodkort relation som är det mest fördelaktiga kortet. Mellan vilka stationer vill du resa?

Olika priser

Ja, det gäller att veta vart man vill åka. Periodkort relation baseras på att man ställer in sin vanligaste resa mellan två destinationer. ETC tog till en exempelfamilj för att försöka förstå det här. 

Maria här bredvid behöver åka från Mårtensro till Navet för att komma till jobbet. Det kortet kostar 716 kronor i månaden. Marcus resa går från Mårtensro till Nacksta centrum, vilket kostar 796 kronor i månaden. Priserna blir alltså helt olika även om de bara reser inom stadstrafiken. Fast fria resor med stadstrafiken ingår sedan i kortet. 

Skulle någon av dem sedan vilja åka någonstans utanför det område som omfattas av stadstrafiken, en så kallad avvikanderesa, kan de dessutom ladda sitt periodkort med en reskassa. Betalar de med den får de 10 procents rabatt på varje resa. 

Är det bara jag som tycker att det här är krångligt?

– Det kan verka lite komplicerat, eftersom vi hela tiden pratar om en relationskostnad. Tanken är att varje resenär ska betala för sträckan han eller hon åker. Jag tycker att det är rimligt att den som åker längre betalar mer, säger Hans Fälldin. 

Marias och Marcus döttrar Tuva och Nora tar varje dag bussen till och från skolan. Eftersom de, liksom många andra barn i Sundsvall, går på en annan skola än den kommunen har anvisat, har de inte rätt till skolkort på bussarna fast sträckan överstiger fyra kilometer. Fram tills nu har de betalat med reskassa, något som har kostat 440 kronor per barn i månaden. 

– Nu testade jag den nya prissnurran på hemsidan, och den föreslog ett periodkort relation var till tjejerna. Då sjunker priset till 358 kronor, så det är bättre. Men jag kan ju tycka att det borde vara större skillnad, säger Maria Lindström.

Hon undrar vad som hände med vallöftet om hundralappen för ungdomar – fria resor för 100 kronor i månaden. Ett förslag som alla partier i Sundsvall stod bakom, men ännu har inget hänt. 

– Om man ska åka buss måste det kännas som att man tjänar på det. Barnen åker till skolan, men det skulle aldrig löna sig för oss vuxna att åka buss till jobbet, säger Maria Lindström.