Reportage.

2017-03-07 06:57
Magnus och Petra  Nyhman har precis gjort sig klara för att cykla från arbetet hem till bostaden i Birsta.  – Petra var den drivande av oss två. Men jag fastnade fort och vi kommer att fortsätta cykla på vintrarna, säger Magnus Nyhman.  Bild: Oscar Eriksson
Magnus och Petra Nyhman har precis gjort sig klara för att cykla från arbetet hem till bostaden i Birsta. – Petra var den drivande av oss två. Men jag fastnade fort och vi kommer att fortsätta cykla på vintrarna, säger Magnus Nyhman.

De trotsar kyla och halka

Här är paret som går emot statistiken och lämnar bilen hemma. I stället tar de cykeln en mil till jobbet varje dag. Även när det är minusgrader och halt ute. 

"Man behöver inte vara extrem för att vintercykla, kan jag börja så kan vem som helst", säger Magnus Nyhman. 

Det är eftermiddag och arbetsdagen är slut. Magnus Nyhman, som jobbar som IT-tekniker inne i centrum, möter upp Petra Nyhman på cykel vid hennes hårsalong på Skönsberg. Framför sig har paret cirka tio kilometers cykling hem till bostaden i Birsta. 


BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8


– Det tar ungefär lika lång tid att cykla som att ta bilen. Man slipper alla bilköer och behöver inte skrapa några igenfrostade rutor på bilen, säger Petra Nyhman.

Mer motion

De kände båda att de ville öka motionsdelen i livet. I en annars ganska tajt vardag började paret cykla, i stället för att köra bil, till och från arbetet. De investerade i var sin elcykel och har nu ändrat på sina rutiner. 

– Det finns flera fördelar med att cykla året om. Det handlar inte bara om motion. Ur ett miljöperspektiv är det väldigt positivt. Men även för ekonomin. Vi räknade ut att det kostar cirka 85 öre för en uppladdning av batterierna till elcyklarna, säger Magnus Nyhman.  

De hörde talas om projektet Vintercyklisten som Sundsvalls kommun driver och blev intresserade att prova cykla även vintertid. Efter att de hade anmält sig på kommunens hemsida blev de antagna och tillhör nu de 100 som ingår i projektet.

– Vi rapporterar kontinuerligt in uppgifter om skicket på cykel- och gångvägarna. Hur väghållningen fungerar och om det är halt, säger Petra Nyhman. 

Bra utrustning

Paret gör sig klara för avfärd. Utrustningen är viktigt, speciellt som vintercyklist. Deras cyklar är utrustade med vinterdäck, lampor, reflexer och ringklockor. Men de har även hjälm, reflexväst och glasögon. 

– Det är oftast inga problem att cykla på vintern. Har man bara dubbdäck är det nästan lättare att cykla än att gå när det är halt, säger Magnus Nyhman. 

Det är femte året i rad som Sundsvalls kommun anordnar Vintercyklisten. Intresset har ökat för varje år och senast var över 400 som ansökte om att vara med.

– Man får bara vara med i projektet ett år. Men vi kommer givetvis att fortsätta vintercykla ändå, säger Petra Nyhman.

Cykeln har hon ståendes inne på frisörsalongen. Hon öppnar dörren och leder ut den på gatan. Ett av problemen som de har upptäckt är att det kan vara svårt att hitta bra cykelparkeringar under vinterhalvåret. 

– Sundsvall har en bit kvar om man vill bli en riktig cykelstad som till exempel Uppsala. Ibland så är cykelparkeringarna översnöade. Och det känns inget roligt att ställa cykeln på en helt tom parkering mitt inne i stan. Den blir så exponerad, säger Magnus Nyhman. 

Våga testa

De knäpper sina hjälmar och hoppar upp på cyklarna. I dag är det ett ganska bekymmerslöst underlag, men fläckvis lite halt. Petra Nyhman startar igång cykelbatteriet. 

– Fler borde prova. Jag tror att många skulle fastna, säger hon. 

Fakta

Namn: Petra och Magnus Nyhman

Ålder: 45 och 43 år

Familj: Två döttrar, 11 och 13 år

Bor: Birsta

Gör: Frisör, IT-tekniker

Gillar: Att umgås med familjen. Resa och laga mat

Vintercyklisten

Vintercyklisten är en del av Sundsvalls kommuns satsning för att öka det hållbara resandet. Projektet vänder sig till personer som tidigare inte har cyklat vintertid. Bland de som har anmält intresse har 100 deltagare valts ut för att få en spridning av olika bostadsområden, åldrar och kön. Kraven för att vara med är att deltagarna cyklar mellan två punkter minst tre dagar i veckan. Exempelvis mellan bostad och arbetsplats. Deltagarna ska även fylla i en cykeldagbok under projektets gång. Där redogör cyklisten bland annat för väghållning och underlag. 

I gengäld får deltagarna viss utrustningen för att klara av att cykla vintertid, som dubbdäck, reflexväst, sadelvärmare och hjälm.